julafton



Godmorgon julafton! Såhär såg det ut hemma hos oss på julaftons morgon. Så lycklig åt att få ha det såhär fint omkring mig nuförtiden.


Ett tunt tunt lager snö låg pudrat över skogsbacken utanför. Snö på julafton va!


En till bild på granen! Tänker varje år på hur bisarrt det är att man hugger ned ett livs levande träd utomhus och bär in det och sen väntar på att det ska dö och när det har dött kastar man ut det? Alltså superkonstigt. Och ändå gör jag det, och det gör mig lycklig varje år, doften, synen, alltihop. Märkligt.


Såhär blev mina paket i år. Hade ingen lust att anstränga mig något extra, så det gjorde jag inte.


Vid tvåtiden begav vi oss hem till mina föräldrar. Började med en tur till kyrkogården för att tända ljus på mormors och morfars grav som alltid.


Så glad att få fira jul med min familj på riktigt inomhus igen, och inte bara en kort fika ute i trädgården som förra året. Var mest bara glad hela dagen.

Sedan åt vi julbord, men då fotade jag inget. Jag åt västerbottenspaj som mamma lagat och en vintersallad som Liam och jag gjort med brysselkål, apelsin, granatäpple, matvete, feta och en massa annat gott. Blev hur bra som helst! Och grönkålschips förstås och sojabullar. Och min årliga bit inlagd sill (gott som vanligt men inte så gott att det är värt mitt samvete. Ett år till nästa kontroll!).


Efter Karl-Bertil Jonsson var det dags för julklappsspelet. Vet att alla gör lite olika med sina julklappslekar, i vår familj har vi med två 75-kronorspaket per person. Man får så många man får (men det är ju dålig stil att ta från den som bara har ett framför sig, så man brukar inte bli helt utan ändå).


Detta är ju statistiskt osannolikt eftersom vi slår tärning om paketen, men mamma vinner alltid flest. Varje år! Fattar inte.


Liam fick en liten djup ugnsform, mycket bra och praktiskt!


Sedan åt vi choklad och spelade Ticket to Ride.


Vi spelade med lite förenklade regler (tog bort lite olika finesser) så att även de mindre brädspelsvana i familjen skulle palla. Men det hela gick förvånansvärt bra och var roligt!


Och vid elvatiden fick Liam och jag skjuts hem av min bror. Vi plockade fram kvällsfika och ställde fram på en stol (eftersom vi inte har hittat rätt soffbord än, heh) och slog oss ned i soffan för julklappsutdelning med min Stilla julnatt-spellista i bakgrunden. En av mina käraste stunder på hela året.


God jul från oss!

Toppkonst Orchestra | Fairytale of New York

No comments :

Post a Comment