decemberhelg med miranda



Redan mellandagar! Jag har haft en sån himla drömjul. Drömdecember i stort faktiskt. Men innan jag kommer till julaftonen här i bloggen har jag lite mer fina saker som hände i december att blogga om. Till exempel den här helgen i mitten av december när Miranda äntligen kunde komma och hälsa på.


Liams bästis Miranda bor ju i Köpenhamn, och han har kunnat åka och hälsa på henne ett par gånger de senaste åren, men det har varit svårare för henne att komma hit (och dessutom kändes det cirka 0% trevligt att ha gäster i vår förra lägenhet). Men nu!


På fredagskvällen när hon kom lagade vi mest mat och slappade och pratade.


Och resten av helgen gjorde vi ungefär detta. Nä, men vi var himla bra på att dega runt i pyjamas faktist, hela helgen, och det var toppen. Så fint med vänner man kan göra det med; bara vara lediga ihop i flera dagar, med små utflykter och event som bryter av då och då.


Vi var förstås på Härlanda kammarkörs julkonsert, en höjdpunkt varje december. Min vana trogen på livekonserter denna vinter grät jag floder, så glad åt att äntligen kunna gå på konsert.




Mia Marin var med och spelade så himla himla bra. Som någon sa: vad härligt det är när körer har med riktiga folkmusiker, när det är det det ska vara.


Sen kom vi hem och spelade Everdell. Tråkigaste spelet Liam vet, men han stod ut för vår skull.


Fråga mig inte!


Söndagsmorgon med bluesdans i köket. <3



Funky butt! (Ja, det är en bluesdans.)


Sedan gick vi ut i skogen.


Egentligen hade vi bara tänkt oss en promenad, men sedan kom jag på att Lyckan ju är öppet på helgerna även under vintern. Så då blev det våffelfika! Det var så himla mysigt och juligt att sitta där och fika, bland barnfamiljer och pensionärer, och julstämningen fick vi på köpet.




När vi gick var vi sist kvar och det mörknade redan utanför.


Fina Lyckan!



Liam fotar mig medan jag fotar Miranda som fotar snön


Nere på ängen alldeles vid oss finns det ett par eldplatser. Så fint att de används året om.


Kvällens projekt: Sätta ihop pepparkakshuset! Jag hade köpt en byggsats förstås, det kändes som lagom ansträngning för en klumpeduns och två som aldrig gjort det förut.



Men vi fick faktiskt ihop det utan missöden!


Och sedan lagade Liam shakshouka till middag. Gott.


Morgonen efter var det luciadagen och vi klämde ned oss allihop i sängen för att titta på luciamorgon och äta frukost på sängen.


Och senare på dagen, när vi åt lunch på Steinbrenner i Saluhallen, hörde vi plötsligt sång någonstans längre bort ...


... och när vi kom runt hörnet såg vi ett luciatåg! Helt utan att jag planerat det. Kändes lite som en omvänd variant (den gången var det jag som var utlänning i England) av den där cricketmatchen, ni vet.


Jag kallar den här "gulliga utlänningar ser sitt första luciatåg" <3


Sen gick vi hem och dekorerade pepparkakshuset


Så koncentrerad!


Men fint blev det! Det blir inte riktigt klart den kvällen men kolla vilket snyggt tak. Hur som helst, morgonen efter åkte Miranda hem efter en härlig härlig långhelg. Men då hade vi redan gjort nyårsplaner, hoppas hoppas att inte pandemin sätter käppar i hjulet!

Norah Jonas | Christmas Glow

No comments :

Post a Comment