medeltidsveckan del 1: vackra tält, sömnad, musikal och pyrox



På söndagen inträder medeltiden! Jag började med en långsam morgon i tältet och sedan klev vi ned på marknaden för att se oss omkring.


Färgerna!


Färgeerna, igen!


Visby!


Vi promenerade vidare bort till Kapitel för att kolla läget där. Det är lite som att man måste gå till alla bekanta platser redan första dagen - för att känna in, för att landa, ta in att man är på plats och att nu börjar hela ståhejet med medeltidsveckan igen. :)


Det ÄR ju så fint överallt.


Och ringmuren!


På söndagskvällen bestämde vi oss för att gå på invigningen. Det är en jääättelång föreställning där en massa av de akter som uppträder senare i veckan bjuds in för att göra ett nummer var. Man tar med sig picknick och så sitter man där och umgås en hel kväll.



Vi var där i god tid, så det fanns gott om tid att småprata. Det gör man för den delen under tiden också. Det är inte den sortens föreställning där man blir hyschad på om man prasslar med något.



Man kan förstås alltid sysselsätta sig med sömnad också!


Väldigt praktiskt att jag handfållade ärmarna och halslinningen först - för nu när jag bara hade nederfållen kvar kunde jag ju sitta och lägga upp kjorteln medan jag hade den på mig. :) Det hade varit svårare med till exempel halslinningen ...



Efter invigningskvällen gick vi ned till stranden för att på riktigt inviga medeltiden - för att titta på när bågskyttarna skjuter eldpilar ned i havet i olika formationer och rytmer.


Det hade jag ju relativt svårt att fota, visade det sig. (Men Jonas bilder blev jättebra, så jag kan inte skylla på omständigheterna, snarare på fotografens bristande kompetens. :))


Måndagsmorgon i lägret! Här är vårt frukostbord och bänkar som jag sannerligen inte har byggt och vårt soltak som jag sannerligen inte sytt. Det har redigare personer i gruppen gjort. (Varit med och betalat för material har jag dock, för det vet jag hur man gör :))



Efter frukost blev det morgondopp, eller förmiddagsdopp i alla fall. Så himla härligt att bara gå rätt ned till havet och kliva i.


På väg tillbaka upp till lägret smygfotade jag de här barnen, pga medeltidsbarn = så gulligt


Sedan var det plötsligt eftermiddag och vi gick på föreställning!


Sveeriges medeltida landskapslagar - the musical låter ju helt bisarrt, och det var det också - bisarrt roligt!


Duon Två otrevliga flickor hade skrivit det här fantastiska verket, en folkmusikmusikal om de heltokiga landskapslagar som fanns förr, och med en härlig näve politik och feminism.


Men framför allt var det extremt roligt.



När till och med Marie måste ta sig för pannan, då har det gått långt. :)


Sedan åt vi crêpes! Omnomnomnom!



"Lisa kan du läsa vänt i menyn"




Efter maten tog Lisa och jag den övre vägen tillbaka till lägret, det vill säga på utsidan av ringmuren. Där ligger nämligen Battle of Wisbys läger vart tredje år och där är det SÅ FINT. (Det var ju där vårt tältläger brukade ligga förr i tiden och jag saknar det fortfarande. Att ha tappat det läget, närheten till allt innanför ringmuren, och omgivningarna med vyn över muren, ihop med att alla var mycket mer noggranna med medeltiden i det lägret, är nog det största skälet till att jag nog inte kommer åka varje år hädanefter.)



Fina Lisa!


När vi lämpat av grejer och bytt till kvällskläder (det är samma sak fast mer varmt under) och hämtat mantlarna var det dags för kvällsföreställning - nu eldföreställning, med Pyrox.


Det var en lugn, stämningsfull föreställning och väldigt vacker, inte hetsig och hysterisk som andra eldshower jag sett.




Förstås påverkade det mig att de använde Symbios musik till stora delar av showen - jag älskar ju Symbio. Tillsammans blev det så vackert alltihop! Och så mysigt att sitta där medan det mörknade.


På väg därifrån stod vi utanför Klosterlängan ett tag och alla sa ungefär "ja, jo, jag kan väl tänka mig att gå in en sväng, men det spelar ingen roll" och då bestämde någon smart person att vi nog faktiskt är för trötta för det, och så gick vi och lade oss istället. :)

Symbio | Hiraeth

No comments :

Post a Comment