medeltidsveckan del 2: ylleprestige, källarvalv och domkyrka



Tisdag! Med det snyggaste gänget!


Men vi börjar väl från början med tvivlande hårfix i tältet!


Och titta vem som äntligen anlänt, frisk från Covid som hon till slut blev? Anna-Karin! Hurra!


Och allmänt insmörjande av ben med solkräm. Och med allmänt menar jag att Anna-Karin smorde in ens fötter om man hade tvättat dem först (och om man kan hålla balansen vilket ju är en konst). Vilken lyx!


Lunch vid stranden, för där fläktade det lite. Sanslöst varmt idag, men än var det såpass tidigt i veckan att vi inte helt hade gett upp yllet (dumt, ylleprestige ska jag inte ha mer, hur snygg man än är).


Efter lunch hade vi samling för gruppfotografering! Jag draperade tältkamraterna över en ruin. Såklart. Sedan undrade en dam om vi ville ha hjälp med fotandet så att jag kunde vara med, och det ville vi ju gärna. Resultatet skådade ni ju ovan - lite oskarpt men man kan ju inte ha så höga krav när någon är snäll och erbjuder sig på det viset!




Sen kom jag på att jag var tvungen att gå tillbaka till lägret en extra gång och hämta ut mitt batteripack som jag lämnat in på laddning, eftersom receptionen annars skulle hinna stänga innan vi kom tillbaka. Solen strålande och det var löjligt varmt och jag var mycket trött och sur och det var så onödigt att jag inte tänkt på det utan nu fick lägga en extra timme på att gå fram och tillbaka i värmen. Klant.


Sedan kom jag i alla fall tillbaka till Visby och promenerade genom stan ...





... för att möta David, Marie och Lisa på Guteglass och äta veckans första men långt ifrån sista glass. Guteglass alltså, den är så god!


Sedan promenerade vi ned till Domkyrkan och gick på konsert!


Ibland (ganska ofta) är det lite eller mycket jobbigt att vara planerings- och projektledartypen. Det slutar alltid med att man får göra en massa jobb som andra drar nytta av utan att man får någon uppskattning för det. Men! Den här gången var det JAG som drog nytta av det! För det kan ju också bli så att man gör en massa planering, och så gör ingen annan det, vilket slutar med att man både gör exakt det man vill OCH får sällskap på det och inget mothugg - helt enkelt för att ingen annan hade orkat kolla upp något. Jag läste igenom programmet och bestämde mig för vad jag ville se - och så hängde de andra på. :) Så dagen innan valde jag både Sveriges Medeltida Landskapslagar - the Musical och Pyrox och fick sällskap, och idag blev det den här fina sångkvartetten - som jag inte vet om den hade något namn? - i Domkyrkan.


Så skönt att gå på konsert i Domkyrkan, bara sitta där i det svala mörkret och låta vacker musik skölja över en.



Från det ena till det andra träffade vi på Toothless utanför!


Och sedan åt vi middag på Kapitelhusgården, i det här vackra källarvalvet.


Medeltidsgaffel!



Vi hade tre fina gäster med oss vars namn jag tyvärr glömt men det kommer Lisa nog snart kommentera med! - Dennis, Iris, Agnes och lille Silas.


Och en servitör som slukade eld (nu säger de som aldrig varit på medeltidsveckan "åh herregud det var det mest medeltidsveckanklyschiga jag sett" och det var det ju också).



Jag åt korv och bröd och rödbeta och surkål och det ser inte så gott ut men det var det!


Och över lag hade vi en himla trevlig kväll, kanske min trevligaste på årets medeltidsvecka.


Efteråt gick vi bort till Frimis.


Vi hade hittat en Sebastian också! Det var kul!


Och i övrigt var det det här gamla vanliga patrasket!


Men till slut var jag så trött att jag lade ned huvudet på armarna och somnade över bordet, och då tog jag hinten och gick till lägret och lade mig.

Två otrevliga flickor | Folksångerskor emellan
(OBS alla som håller på med folkmusik måste lyssna på låten ovan - så fruktansvärt roligt om man någonsin hört en trall)

No comments :

Post a Comment