till gotland!



Jomen jag var ju på Medeltidsveckan i augusti! Fjärde året för mig nu. Lika maxat som vanligt. Vi var borta i tio dagar inklusive resdagar och det blev som ni förstår en sjusärdeles hög med foton, som jag sannerligen inte orkat ta tag i under den här hösten. Men nu har både jag och mitt schema lugnat oss, så nu tänkte jag att jag bara ska KÖTTA ut de här blogginläggen! Nu kör vi medeltidsrace!

Men först resan dit, förstås. Vi hade lunch med oss i form av sallad i stora lådor, så att vi kunde sitta såhär fint vid en sjö och äta istället för på någon tråkig parkeringsplats vid sidan av en motorväg. (Det var Lisa och David och Marie och Jonas och jag - Anna-Karin hade fått Covid, så hon anslöt senare, och Elisie anlände från Stockholm två dagar senare.)


Vet ej varför Lisa ligger på detta vis och fotar!


Gullisar.


Sedan körde vi på och frampå eftermiddagen kom vi fram till Mariannelund där vi skulle sova. Färjorna gick så dumt i år nämligen, och för att slippa åka hemifrån halv fyra eller så bestämde vi oss för att göra en ordentlig roadtrip med övernattning av resan. Vi lämpade av vår packning på vårt pensionat och travade sedan runt kvarteret till karamellkokeriet. En rimlig sevärdhet i Mariannelund!


Den här fudgen är fruktansvärt god - särskilt päronkonjaken.


Sedan åkte vi på utflykt till Norra Kvill! För där finns det en nationalpark! Det var en strålande fin utflykt som får ett eget inlägg sedan. Det var trettio grader varmt och vi höll på att smälta bort, men skogen skyddade fint mot hettan.


På väg tillbaka körde vi inom Sveriges största ek, Kvilleken (eller Rumskullaeken). Nästan tusen år gammal. Pampigt ändå!





Och fina omgivningar!



Sedan åt vi middag på Subway i Vetlanda, för det var det som var öppet så dags på kvällen. Efter att folk hade fått mat i sig fanns det en nästan outsläcklig lust till allmänt och spontant turistande, så då stannade vi också vid en vacker kyrka med tillhörande klockstapel ...


... och sedan blev det kvällsbad förstås. Och sedan blev det sent och dags att ta sig tillbaka till pensionatet och ta itu med nattbestyren.


Godmorgon Solhöjdens pensionat!


Dags för frukost.


Den här eldstaden då?!


Det var ganska trötta miner där på morgonkvisten; det var så fasligt varmt att nog ingen hade sovit en riktigt hel natt.


Sedan körde vi den sista sträckan till Västervik och tog färjan över till Gotland. Blåsigt på båten!


Och sedan ägnade vi eftermiddagen åt att sätta upp våra tält. Vikingatältet - det här gula i ull - går ganska fort att sätta upp men väger AS. Paviljongen är tvärtom, lätt och smidigt men tar ett bra tag att få upp.





Så småningom började det regna och då blev det segt, men vi hade i alla fall fått upp paviljongens tak att gömma oss under. Sedan fotade jag inget mer förrän ...


... vi på kvällen traskade in till Visby för att äta middag på Black Sheep Arms. Vi drack god öl och åt god mat och jag fotade inget mer ...


... förutom de här två med varsin Guteglass i handen, som vi köpte på väg hem till tälten senare. Det var inte den sista portionen Guteglass denna vecka, kan jag berätta. :)

No comments :

Post a Comment